dijous, 27 d’octubre del 2011

COM MIREM ALS ALTRES?

Alexandre Jollien (1975)





1-A l’obra d’Alexandre Jollien, hi venen exposades totes les seves vivències, dificultats, relacions ( familiars, amics, coneguts i “enemics”) que l’han acompanyat durant tot el seu llarg camí per a poder arribar a estudiar a la universitat i també poder arribar a ser una persona gairebé autònoma dintre les seves limitacions donades per la seva minusvalia.

Tot això, ho plasma en seu text de forma filosòfica, en una conversa fictícia entre Sòcrates i ell mateix.

D’aquesta manera l’Alexandre vol fer veure’ns que per moltes dificultats i entrebancs que ens hi trobem a la vida, sempre hem de lluitar per aconseguir les nostres metes, i encara mes, si ho fem gràcies a familiars i amics de veritat de veritat que ens recolzen en tot moment.

2-Durant tota l’obra va evolucionant el concepte de “normalitat”. De bon principi, anomena que ell va néixer minusvàlid, i ell mateix es diu, que no era del tot normal quan era petit.
Poc a poc, amb el temps, molt d’esforç i encara mes, amb moltíssima paciència va poder anar millorant, de mica en mica, la seva gairebé nul·la motricitat i els seus coneixements intel·lectuals.
Cap al final de la seva obra ja deixa entreobert el significat dels terminis “normal” i “anormal”, segons ho mirem des del punt de vista de la societat i les seves normes, o en canvi, des del punt de vista de l’Alexandre.

3-En Jollien parla molts vegades negativament de la gran part dels educadors que ha tingut durant la seva llarguíssima estada al centre, a excepció d’alguns bons educadors que el van ajudar molt i que l’Alexandre els aprecia i els ho agraeix moltíssim.


4-La lectura de l’obra de Jollien, m’ha dut a reflexionar, sobre molts actes que conscient o insconscientment fem al veure quan ens creuem amb alguna persona discapacitada, quan per exemple, mirem a aquesta amb un somriure com de llàstima i de pietat.
També em fa pensar mes com reforçar la confiança, motivació, seguretat i autonomia de l’alumne; i no pas tant, com suposo de vegades fem insconscientment (alguns no pas!!) en “posar-nos medalles”, nomes pensant en l’èxit i reconeixement professional d’un mateix.
Al llegir el llibre, m’ha fet canviar i repensar en la forma de veure a les persones discapacitades, no pas com diferents o anormals, sinó com a normals. I treure del meu pensament l’adjectiu “anormal” alhora  de qualificar alguna persona.

5- Personalment crec que la “mirada de l’altre “ en la construcció del propi “jo”, té un gran pes sobre la autoconfiança i seguretat que tenim en nosaltres mateixos.
Per exemple, jo mateix quan tenia 12 anys, em van diagnosticar Diabetis de tipus 1, que l’has de tractar amb insulina injectada. Per a mi, va ser un trauma per que em va dir el metge que patia una malaltia (una discapacitat, segons ho mirem) però que es podia tractar be amb un bon control i tractament adequat. Quan vaig arribar a l’escola, desprès d’estar ingressat uns 10 dies a l’hospital per anivellar els nivells de glucèmia, tothom em deia : que ara ja no podràs menjar moltes coses, ni fer vida normal, quina llàstima, etc; i la veritat es que inevitablement et fan baixar la autoestima en tu mateix.
Però a poc a poc, vas aprenent que tu ets una persona normal; i que tu no t’has d’amotllar als altres, sinó, que els altres s’han d’amotllar a tu tal i com ets.
Així avui en dia em considero una persona  com qualsevol altre però amb algunes petites limitacions per poder portar una vida sana i saludable.




“Quan comences a llegir aquest llibre, corres el perill de transformar-te; el poder del text es insospitable, en alguns casos es podria dir que, som una persona ABANS DEL LLIBRE i una altra DESPRES DEL LLIBRE, per que no nomes es llegeix amb la vista, també llegim amb el cor, amb la pensament, amb les il·lusions… amb tot el nostre ser”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada